• Facebook Social Icon

 Email: tumbokiri@gmail.com

 אמיר 052.333.3152  

חפציבה, חדרה

  'שיטת הטיפול 'שתי חרבות

Two Swords Approach (TSA)

כבוד - חמלה - עצמה - סבלנות

"אם נתייחס לבני האדם כפי שהם, רק נעשה אותם רעים יותר, אך אם נטפל בהם כאילו הם כבר כפי שהם צריכים להיות, נביא אותם למקום שאליו יש להביאם" / גתה

שיטת הטיפול "שתי חרבות" פותחה על-ידי עמית לבני ואמיר שרירא במהלך 15 השנים האחרונות. 

 

השיטה צמחה מתוך עבודת שטח וניסיון קליני רב שנים בטיפול בילדים ונוער המתמודדים עם לקויות למידה ותפקוד. השיטה כוללת מוטיבים רבים מעולם אומנויות הלחימה, וגם מתאפיינת בדרך חשיבה מקורית לטיפול בקשיי למידה ותפקוד. האידאולוגיה שמאחורי דרך הטיפול נשענת על תפיסת העולם ששררה בעת העתיקה באירופה ואסיה לגבי יחסי מורה ותלמיד, על המחויבות והרומנטיקה שבהם .עוד תפיסה עתיקה שמתממשת אצלנו היא השפעתו של עולם הקסם והדמיון על האמונה ביכולת השינוי האישית ועל התפתחותו של הדימוי העצמי.

 

 

 

ע"פ הידע שנאסף ע"י מפתחי השיטה, ועל סמך מסקנותיהם של מורי דרך דגולים כפיאז'ה, דומן-דלאקאטו, ויניקוט, קוהוט ורמי כץ, גובש רעיון לנסות ולהחיות תהליך הכשרה קדום של "דרך הלוחם", שהיה נהוג גם באירופה וגם באסיה לפני מאות בשנים אצל נבחרים מהעם, ועדיין נמצאים לו שרידים (ומורים) כיום. 
 

תהליך הכשרה זה דורש מוטיבציה אישית גבוהה מאוד של החניך, ומשפיע על כל תחומי החיים. התלמיד צריך שיסגל לעצמו מעמד "תלמיד" אמתי – כבוד, יכולת ריכוז, דחיית סיפוקים, התמודדות והקשבה. המורה חייב להיות כזה שידע את דרכי החרב, ההשכלה והרגש, ויהיה מהמעלה הראשונה של מחנכים.

על ההליך הטיפולי: 

אנו נפגשים עם הילד במסגרת פרטנית לתקופה בת שלושה חודשים. בתקופה זו אנו מייצרים קשר אישי וקידום תפקודים גופניים-נפשיים (לדוגמא: קואורדינציה ואומץ לב). אנו מקדמים את התפתחותו האישית של הילד לרמה סבירה, כזו שתאפשר מוטיבציה להעפיל לשלב האימון החברתי- קבוצות המשימה. 

בתום תקופה זו, ועם השגת מחויבות הילד לצעוד בדרך שתועיל לו, אנו נפגשים עם ההורים ומתווים את התוכנית הטיפולית, כמו גם יעדים הניתנים למדידה. אנו מתייחסים אל עולמו של הילד באופן מכלולי, ומשתדלים לנטרל כל גורם המפריע להתפתחותו (מהפרעת קשב עד לחסך-אב).

בפגישה זו אנו מדייקים את הקשיים, מדייקים את הפתרונות, ומבצעים חלוקת תפקידים (מי אחרי לבצע מה). לאחר מכן תתבצע תקופת התוכנית הטיפולית, שבסופה תתבצע מדידת הצלחת התוכנית.

תוך כדי הפעלת התכנית מבוצעות סימולציות במשחק-של-שניים, מהן ניתן יהיה להסיק על הקשיים בהשתלבות החברתית. באם ישנם כאלה, יכול הילד להשתלב כחבר בקבוצת משימות. שם נוכל להטמיע את "האני החדש" שיצרנו בטיפול הפרטני, תוך ניסיון, טעייה, ותיקון.

הטיפול מביא לשיפור ניכר בתפקודים הבאים:
  • בעיות קשב וריכוז וחוסר מיומנויות למידה

  •  בעיות התנהגותיות והתנהגות אנטי-חברתית

  • קושי בהפנמת גבולות וקבלת סמכות

  • אימפולסיביות

  •  קשיים חברתיים, הסתגלות חברתית לקויה, קושי בהבנת סיטואציות חברתיות

  •  קשיים בקואורדינציה

  • קשיים בוויסות חושי - יתר או חוסר ברגישות התחושתית

  •  דימוי עצמי נמוך

  •  קשיים בוויסות רגשי

  • הימנעות

  • . חוסר משמעות ודיכאון

  •  היעדר מוטיבציה אישית ודחף להישגיות

  •  בעיות התארגנות