• Facebook Social Icon

 Email: tumbokiri@gmail.com

 אמיר 052.333.3152  

חפציבה, חדרה

ארכיטיפ ה"לוחם" בשיטת "שתי החרבות"

November 20, 2016

 

 

"הלוחם", או "הגיבור", הינו ארכיטיפ מרכזי בנפשו של האדם. הלוחם מהווה השראה למאמץ, לכיבוש, לעמידה בסבל ההכרחי של הקיום. הלוחם נאבק במפלצות הנפש ומחסל את דרקון הפחד והכניעה.

 

בתרבות הפופולרית אנו עדים למגוון רחב של גיבורים-לוחמים, בספרות וכיום בקולנוע. אנו שואפים להזדהות איתם, ללמוד מהם, לקבל מהם השראה – אפילו אם לא נודה בכך במודע,  במעמקי ליבנו נשאף להיות כמוהם.

 

ישנם כמובן מגוון סוגי גיבורים: הגיבור הקלאסי (שנלחם במפלצות ומציל את הנסיכה), הגיבור הטרגי (שהורג את אביו ומתחתן עם אימו), הגיבור הקומי (שבעזרת שרשרת של אי-הבנות וטעויות מציל את העולם מבלי משים), האנטי-גיבור (שרואה תחנות רוח וחושב שהם ענקים שיש לחסל) ועוד.

 

גיבורים אלו מסמלים צורך נפשי להתעלות, להתגברות, לגדולה, כמו גם מנחמים אותנו שאיננו לבד בסבל שלנו. שיש לסבל שלנו משמעות. שהוא חלק מדרך ארוכה שבסופה, התהילה.

 

 

?כיצד ניתן להשתמש בארכיטיפ הגיבור-לוחם על מנת להניע ולקדם תהליך טיפולי? למה בכלל כדאי

"שתי חרבות" הינה שיטה השואבת מעולם החניכה והלחימה העתיק, עולם שבו גיבורים ומפלצות היו חלק אמיתי ואינטגרלי מהיום-יום. העולם של ארתור, דון-קישוט, טריסטן ואיזולדה, זאוס, כמו גם הסמוראי, לוחם השאולין, והנינג'ה. לדמויות אלו הייתה דרך מאד ברורה, כמעט אגדתית בדיכוטומיה שבה. הטוב היה טוב, והרע היה רע. כמו באחים גרים.

 

אנחנו מאמינים שהילד זקוק לתפיסה הדיכוטומית הזאת. זוית ופרשנות של חוויה שאינה משתמעת לשתי פנים – אני "הטוב", אני צריך להשמיד את "הרע". יש לי תפקיד ברור בהרפתקאה, יש דמות שהמטרה שלה ברורה לי, להכשיר אותי להיות "הגיבור הטוב".

 

התפיסה שלנו היא שכל אחד רוצה להיות גיבור. כל אחד רוצה להלחם על מה שהוא מאמין, לטובת הכלל, למען האהבה, וכולי וכולי. בתפיסה שלנו, כל אחד רוצה מישהו שינחה אותו כיצד להפוך להיות הגיבור שהוא רוצה להיות.

 

כאשר אנחנו פוגשים ילד, אנחנו מנסים להבין מהם האלמנטים הגיבוריים שהילד רוצה לגלם, מיהם הגיבורים בחייו, מה חסר לילד על מנת להפוך להיות גיבור שכזה. אנחנו רואים את התפקיד שלנו ככזה שמנסה ליצור את התנאים שבהם הילד ילחם במפלצות נפשו, יתגבר על מכשולי אישיותו, ויצא גיבור בעיני עצמו.

 

מאחר ואנו לא מגבילים את עצמנו בהתייחסות לגיבור מסוים, עם תכונות מסוימות, ורקע מסוים, יש לנו את האפשרות לגייס לטובת הילד, מתוך הילד, אלמנטים נפשיים שיביאו לידי ביטוי את הגיבור הפנימי שלו. התפקיד שלנו הוא לזהות את האלמנטים שחסרים כרגע באישיותו (בין אם זה אומץ, סבלנות, הכלה, חמלה, כבוד, וכו) על מנת להיות גיבור, ועל ידי משחק מורכב ומאורגן לגלם דמות שתעורר בו את אותם אלמנטים. מצד אחד למלא אותו באמונה שהוא בכלל יכול לחלום על להיות גיבור בעיני עצמו, ולאחר מכן לדרוש ממנו להפוך להיות כזה. 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

December 29, 2016

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square