'שיטת הטיפול 'שתי חרבות

Two Swords Approach (TSA)

כבוד - חמלה - עוצמה - סבלנות

"אם נתייחס לבני האדם כפי שהם, רק נעשה אותם רעים יותר, אך אם נטפל בהם כאילו הם כבר כפי שהם צריכים להיות, נביא אותם למקום שאליו יש להביאם" / גתה

”בית הספר העברי הראשון ללוחמי אור“ הנו מרכז טיפולי שעובד בשיטת ”שתי חרבות“.

 

החל משנת 2005 המרכז מטפל בילדים ונוער המתמודדים עם קשת רחבה של קשיי למידה ותפקוד, כגון: קשיים מוטוריים, קשיי קשב וריכוז, לקויות למידה, קשיים רגשיים, הפרעות התנהגות וקשיים חברתיים

 

שיטת הטיפול "שתי חרבות" פותחה על ידי עמית לבני ואמיר שרירא במהלך 15 שנות ניסיון, ומשתייכת לענף שיטות הגוף - נפש ומשיקה לפסיכותרפיה גופנית וטיפול בתנועה. אנו עוסקים בתקשורת סמלית עם הגוף באמצעות אומנויות לחימה, ודרך שימוש בגוף ובשפת הדו-קרב אנו יוצרים תנועה רגשית והשפעה התנהגותית

האידאולוגיה שמאחורי דרך הטיפול נשענת על תפיסת העולם ששררה בעת העתיקה באירופה ואסיה לגבי יחסי מורה ותלמיד, על המחויבות והרומנטיקה שבהם, ועל השילוב של עולם הקסם והדמיון על האמונה ביכולת השינוי האישית ועל התפתחותו של הדימוי העצמי

 

מורה הדרך/המטפל בלוחמי האור מגלם שתי דמויות לסירוגין. דמות המטפל - המכיל, האמפתי, המתייחס לרגש ונפש. ודמות המאסטר - הדורש, המחנך, המתייחס להתנהגות ותפקוד. דרך העולם הארכיטיפי של דמיון, מיתולוגיה ואגדות, המאסטר מגייס את התלמיד לצאת למסע הגיבור הפרטי שלו, ושם מאתגר אותו ומביא אותו להתעלות. במקביל, דמות המטפל תומכת מהצד, מכוונת ומתקפת את החוויה הקשה ונותנת עוגן לעיבוד רגשי

 

ב'מרחב ביניים' זה מורה הדרך משחק יחד עם הילד משחק תפקידים שבו הם מגלמים דמויות שמשתנות יחד עם העלילה, משחק שמאפשר למידה, משחק שמקל על התמודדות עם הקשיים המובנים בחוויה של הילד. יחד, המאסטר והמטפל מחוללים שינוי חיצוני\התנהגותי הנראה לעין, יחד עם שינוי פנימי\מהותי שפירותיו ילוו את הילד בהמשך מסעו

ע"פ הידע שנאסף ע"י מפתחי השיטה, ועל סמך מסקנותיהם של מורי דרך דגולים כפיאז'ה, דומן-דלאקאטו, ויניקוט, קוהוט ורמי כץ, גובש רעיון לנסות ולהחיות תהליך הכשרה קדום של "דרך הלוחם", שהיה נהוג גם באירופה וגם באסיה לפני מאות בשנים אצל נבחרים מהעם, ועדיין נמצאים לו שרידים (ומורים) כיום
 

תהליך הכשרה זה דורש מוטיבציה אישית גבוהה מאוד של החניך, ומשפיע על כל תחומי החיים

 

התלמיד יסגל לעצמו מעמד "תלמיד" אמתי – כבוד, יכולת ריכוז, דחיית סיפוקים, התמודדות והקשבה. המורה חייב להיות כזה שידע את דרכי החרב, ההשכלה והרגש, ויהיה מהמעלה הראשונה של מחנכים. משחק התפקידים הוא שמקנה לילד את התמריץ והמוטיבציה לסגל לעצמו את המיומנויות ופני הנפש החדשים, אותם יוכל אחר כך לאמץ בכל תחומי החיים

 
 
על ההליך הטיפולי:

אנו נפגשים עם הילד במסגרת פרטנית לתקופה בת שלושה חודשים. בתקופה זו אנו מייצרים קשר אישי וקידום תפקודים גופניים-נפשיים (לדוגמא: קואורדינציה ואומץ לב). אנו מקדמים את התפתחותו האישית של הילד לרמה שתאפשר מוטיבציה להעפיל לשלב האימון החברתי - קבוצות המשימה

בתום תקופת האימון הפרטני, ועם השגת המוטיבציה ומחויבות הילד לצעוד בדרך שתועיל לו, אנו נפגשים עם ההורים ומתווים את התוכנית הטיפולית, כמו גם יעדים הניתנים למדידה. אנו מתייחסים אל עולמו של הילד באופן כוללני, ומשתדלים לנטרל כל גורם המפריע להתפתחותו - מהפרעת קשב עד לחסך-אב

בפגישה זו אנו מדייקים את הקשיים, מביאים את הפתרונות, ומבצעים חלוקת תפקידים. לאחר מכן תתחיל תקופת התוכנית הטיפולית, שבסופה תתבצע מדידת הצלחת התוכנית

תוך כדי התכנית מבוצעות סימולציות במשחק-של-שניים, מהן ניתן יהיה להסיק על הקשיים בהשתלבות החברתית. באם ישנם קשיים כאלה, יכול הילד להשתלב כחבר בקבוצת משימות. שם, בסיוע המדריך, הוא יוכל להטמיע בסביבה חברתית את "האני החדש" שנוצר בטיפול הפרטני, במרחב המאפשר ניסוי וטעייה, התבוננות למידה ותיקון

הטיפול מביא לשיפור ניכר בתחומים:
  • בעיות קשב וריכוז והעדר מיומנויות למידה

  • לקויות התנהגותיות והתנהגות אנטי-חברתית

  • קושי בהפנמת גבולות וקבלת סמכות

  • אימפולסיביות

  • קשיים חברתיים והסתגלות חברתית לקויה

  • קושי בהבנת סיטואציות חברתיות

  • קשיים בקואורדינציה

  • קשיים בוויסות חושי - תחושתיות יתר או חסר

  •  דימוי עצמי נמוך

  •  קשיים בוויסות רגשי

  • הימנעות

  • חוסר משמעות ודיכאון

  • היעדר מוטיבציה אישית ודחף להישגיות

  • בעיות התארגנות