top of page

שיטת הטיפל - מורה דרך הלוחם
DPT - developmental play therapy

כבוד - חמלה - עוצמה - סבלנות

"אם נתייחס לבני האדם כפי שהם, רק נעשה אותם רעים יותר, אך אם נטפל בהם כאילו הם כבר כפי שהם צריכים להיות, נביא אותם למקום שאליו יש להביאם" / גתה

”בית לוחמי אור“ הנו מרכז טיפולי שעובד בשיטת ”דרך הלוחם“.

 

החל משנת 2005 המרכז מטפל בילדים ונוער המתמודדים עם קשת רחבה של קשיי למידה ותפקוד, כגון: קשיים מוטוריים, קשיי קשב וריכוז, לקויות למידה, קשיים רגשיים, הפרעות התנהגות וקשיים חברתיים

 

שיטת הטיפול "דרך הלוחם" פותחה על ידי צוות המרכז במהלך 15 שנות ניסיון, ומשתייכת לענף שיטות הגוף - נפש ומשיקה לפסיכותרפיה גופנית וטיפול בתנועה. אנו עוסקים בתקשורת סמלית עם הגוף באמצעות אומנויות לחימה, ודרך שימוש בגוף ובשפת הדו-קרב אנו יוצרים תנועה רגשית והשפעה התנהגותית

האידאולוגיה שמאחורי דרך הטיפול נשענת על תפיסת העולם ששררה בעת העתיקה באירופה ואסיה לגבי יחסי מורה ותלמיד, על המחויבות והרומנטיקה שבהם, ועל השילוב של עולם הקסם והדמיון וכוח השפעתם על האמונה ביכולת השינוי האישית ועל התפתחותו של הדימוי העצמי!

 

מורה הדרך/המטפל בדרך הלוחם מגלם שתי דמויות לסירוגין. דמות המטפל - המכיל, האמפתי, המתייחס לרגש ונפש. ודמות המאסטר - הדורש, המחנך, המתייחס להתנהגות ותפקוד. דרך העולם הארכיטיפי של דמיון, מיתולוגיה ואגדות, המאסטר מגייס את התלמיד לצאת למסע הגיבור הפרטי שלו, ושם מאתגר אותו ומביא אותו להתעלות. במקביל, דמות המטפל תומכת מהצד, מכוונת ומתקפת את החוויה הקשה ונותנת עוגן לעיבוד רגשי

 

ב'מרחב ביניים' זה מורה הדרך משחק יחד עם הילד משחק תפקידים שבו הם מגלמים דמויות שמשתנות יחד עם העלילה, משחק שמאפשר למידה ומקל על התמודדות עם הקשיים המובנים בחוויה של הילד. יחד, המאסטר והמטפל מחוללים שינוי חיצוני\התנהגותי הנראה לעין, יחד עם שינוי פנימי\מהותי שפירותיו ילוו את הילד בהמשך מסעו

ע"פ הידע שנאסף ע"י מפתחי השיטה, ועל סמך מסקנותיהם של מורי דרך דגולים כפיאז'ה, דומן-דלאקאטו, ויניקוט, קוהוט ורמי כץ, גובש רעיון לנסות ולהחיות תהליך הכשרה קדום של "דרך הלוחם", שהיה נהוג גם באירופה וגם באסיה לפני מאות בשנים אצל נבחרים מהעם, ועדיין נמצאים לו שרידים (ומורים) כיום
 

תהליך הכשרה זה דורש מוטיבציה אישית גבוהה מאוד של החניך, ומשפיע על כל תחומי החיים

 

התלמיד יסגל לעצמו מעמד "תלמיד" אמתי – כבוד, יכולת ריכוז, דחיית סיפוקים, התמודדות והקשבה. המורה חייב להיות כזה שידע את דרכי החרב, ההשכלה והרגש, ויהיה מהמעלה הראשונה של מחנכים. משחק התפקידים הוא שמקנה לילד את התמריץ והמוטיבציה לסגל לעצמו את המיומנויות ופני הנפש החדשים, אותם יוכל אחר כך לאמץ בכל תחומי החיים

 
 
על ההליך הטיפולי:

התהליך מתחיל בשיחת טלפון ראשונית לבדיקת היתכנות טיפולית - חשוב לנו לוודא שאנו יכולים לתת מענה על סיבות הפנייה.

לאחר שקיימנו שיחת טלפון ושני הצדדים מרגישים שישנה התאמה נזמין אותכם למפגש היכרות של המטפל עם הילד בנוכחות ההורים, חשוב לנו שגם ההורים יהיו נוכחים במפגש הראשון על מנת שגם הם יוכלו להתרשם מהמטפל ומאופי שיטת העבודה. 

כל תהליך טיפולי בשיטת "לוחמי האור" מתחיל בשלב של טיפול פרטני הממוקד ביכולותיו האגוצנטריות של הילד. רק בשלב מאוחר יותר ובהתאם לשיקול מקצועי תיבחן האפשרות למעבר לטיפול קבוצתי.

מפגש ההיכרות:

למפגש ההיכרות ישנן כמה מטרות:

1. יצירת קשר אישי ראשוני בין המטפל לילד, חשוב לנו להרגיש שישנו "קליק" 

2. אבחון ראשוני של קשייו התפקודיים של הילד

3. גיוס מוטיבציה אצל הילד, חשוב לנו שהילד יחווה את סגנון הפעילות כך שיכול לקבל החלטה האם הוא מעוניין להמשיך ולהתאמן בשיטה 

4. הזדמנות להורים להתרשם מסוג הפעילות

שלב "ירח הדבש" - שלושה חודשים ראשונים

בשלב זה הילד והמטפל מבססים את הקשר האישי והברית הטיפולית. המטפל מאבחן לעומק את קשייו התפקודיים של הילד מכמה נקודות מבט שונות ומתחיל לשפר תפקודיים אלו בצורה ישירה. שלב ראשוני זה מתרכז בהעצמת הילד ובניית המשאבים הנפשיים הנחוצים להמשך תהליך הטיפול.

 

שיחת הורים ראשונה:

לאחר שלב "ירח הדבש" המטפל מזמן את ההורים לשיחה בה הוא שמוע אותם לעומק ויחד הם מגבים תוכנית טיפולית עם מטרות ויעדים ולוחות זמנים.

 

המשך טיפול:

המטפל והילד ממשיכים בתהליך תוך התמקדות בשיפור התפקודים ומעקב אחר השינויים החלים בחייו של המטופל. בשלב זה הילד הינו כבר "לוחם אור" המגויס לשיפור יכולותיו האישיות והמטפל מציב בפניו דרישות תפקודיות פנימיות וחיצוניות בהתאם ליכולותיו. 

מעבר לקבוצה:

במהלך התהליך הפרטני, ולאחר שהושגו מטרות ראשוניות, ניתן לשקול את מעבר הילד למסגרת של של טפול קבוצתי. זהו שיקול מקצועי הבא להתאים את המסגרת המיטבית עבור הילד. המעבר לקבוצה טיפולית מותנה בארבע גורמים:

1. על פי הערכת המטפל וההורים יש צורך בחיזוק הפן החברתי. דוגמת שיפור ושכלול מיומנויות חברתיות, חיזוק ביטחון עצמי ודימוי עצמי בחברה, קבלת אישור חברתי על יכולותיו החדשות, התמודדות עם חרדה חברתית, פיתוח אסרטיביות ויכולת מנהיגות. 

2. במהלך הטיפול הפרטני הילד פיתח מודעות עצמית לקשייו.

3. במהלך הטיפול הפרטני הילד פיתח מוטיבציה גבוהה לשיפור עצמי.

4. במהלך הטיפול הפרטני הילד השיג שליטה בשפת משחק הקרב ההתפתחותי.

 

סיום טיפול:

לאחר שהושגו המטרות הטיפוליות והילד סיגל לעצמו יכולות התמודדות ותפקוד משופרות נקיים תהליך פרידה מסודר. 

הטיפול מביא לשיפור ניכר בתחומים:
  • בעיות קשב וריכוז והעדר מיומנויות למידה

  • לקויות התנהגותיות והתנהגות אנטי-חברתית

  • קושי בהפנמת גבולות וקבלת סמכות

  • אימפולסיביות

  • קשיים חברתיים והסתגלות חברתית לקויה

  • קושי בהבנת סיטואציות חברתיות

  • קשיים בקואורדינציה

  • קשיים בוויסות חושי - תחושתיות יתר או חסר

  •  דימוי עצמי נמוך

  •  קשיים בוויסות רגשי

  • הימנעות

  • חוסר משמעות ודיכאון

  • היעדר מוטיבציה אישית ודחף להישגיות

  • בעיות התארגנות

 
bottom of page